Festo på Scanautomatic: ”Vi satsar oproportionerligt stort 2018!”

Med en serie helt nya automationslösningar gör Festo, en av Europas ledande leverantörer, tidernas mässatsning 2018.
– Vi har ett nytt koncept som vi vill nå hela marknaden med. Då är det mässor som gäller, säger Reino Lager, marknadschef på Festo Sverige.

Festo-koncernen, med 18 000 anställda och huvudkontor i Stuttgart, är marknadsledande inom sitt segment i Europa, inklusive Sverige. Företaget levererar komponenter och monteringsfärdiga lösningar inom pneumatisk och elektrisk rörelseteknologi för industri och processautomation.

De senaste fem åren har Festo skurit ned sina mässatsningar och har inte ställt ut alls de tre senaste gångerna på Scanautomatic, Nordens största mötesplats inom industriell automation, på Svenska Mässan. Men vid nästa Scanautomatic, 9–11 oktober 2018, är det alltså dags igen. Med besked, dessutom: Festo gör sin största svenska mässatsning någonsin!
– Vi investerar oproportionerligt mycket i mässor 2018, bekräftar Reino Lager.

Förutom storsatsningen på Scanautomatic ställer företaget även ut på två andra industrimässor på Svenska Mässan: Trä & Teknik i augusti och Scanpack i oktober. Den direkta orsaken är, enligt Reino Lager, Festos nya inriktning.
– Vi måste tala om för marknaden åt vilket håll vi är på väg. Vi förknippas med luftcylindrar och luftventiler, men är inte längre traditionella pneumatiker.
– 2018 lanserar vi osannolikt många nya produkter och nya teknologier. I Tyskland är vi idag en av de ledande aktörerna inom Industri 4.0. Nu ska vi ta den stafettpinnen upp till Sverige.

Målsättningen är att ingen på den svenska marknaden ska missa vad som sker. Ett exempel är en helt ny typ av pneumatisk ventil som Festo tagit fram, där hårdvaran är programmerbar.
– Ingen hade förväntat sig att det skulle kunna ske. Det handlar om ett banbrytande framsteg, med hjälp av modern teknologi, säger Reino Lager.
– Nu har vi då en mekanisk komponent, en luftventil, som kan uppträda på mer än 50 olika sätt, beroende på vilken app du lägger i den. Den kan uppträda som en luftventil – men lika gärna som en stötdämpare.

Det personliga mötet på mässor
Att beskriva de nya möjligheterna i ord och bild är inte helt lätt, menar Reino:
– Jag har funderat extremt mycket på hur jag, i en digital banner eller i en tidningsannons, ska kunna förklara hur den här hårdvaran fungerar så att våra kunder kan börja kreera helt nya applikationer utifrån den.
– För nu finns ju förutsättningar att tänka långt utanför alla normala gränser.

Hans slutsats blev att marknadsföringen måste ske via personliga möten.
– Jag måste helt enkelt få chansen att prata med användarna, förklara och peka. Så ska vi nå hela marknaden, vilket vi vill, är det mässor som gäller för oss, slår han fast.

Reino Lager har stora förväntningar på mässatsningen 2018.
– Vårt övergripande mål är att växa snabbare än marknaden. Vi ska helt enkelt ta marknadsandelar.
– För mig är en mässa två saker: dels ska vi hitta kunder som inte redan finns i vårt register, dels frälser vi de redan frälsta. Kom in till oss, ta en kopp kaffe, snacka lite. Så ska jag visa er nya metoder som kan förbättra er produktion.

Den sociala biten ska inte underskattas, menar han:
– På mässan skapar vi en arena med inbjudande atmosfär. Dit tar vi in alla våra kunder, som då känner att de valt rätt leverantör. Samtidigt lockar vi nya.